Friday, March 9, 2018

Iran: Honger- en dorststaking van politieke gevangene Soheil Arabi



Wednesday, 07 March 2018 09:48

De politieke gevangene Soheil Arabi, is sinds maandag een honger- en dorststaking begonnen.
5 maart.
In een brief uit de gevangenis tegen het regime en zijn rechterlijke macht zei hij: "Je hebt mijn rechten geschonden. Laat me tenminste mijn lichaamsorganen doneren. Ik betwijfel of ik nog een of twee dagen zal leven. Ik wil geen eten, ik drink geen water en ik weiger zelfs een infuus.
Ik had volgens de wet op 29 augustus in vrijheid moeten worden gesteld, maar ik zit nog steeds in de gevangenis. Ik heb geen rechten zoals het recht op een eigen bed en het recht om afgescheiden te worden van misdadigers volgens de regels van de gevangenisorganisatie en ik ben, zoals veel andere politieke gevangenen opgesloten op de afdeling van gewone gevangenen die vaak worden aangespoord om ons te pesten.
Nadat ik was overgebracht naar de gevangenis van Teheran, werd ik bedreigd met de dood en verkrachting en kon ik mezelf nauwelijks verdedigen. Gevangenisofficieren en gardisten, moedigden gevangenen of ziekenverplegers aan om ons te beledigen, en als ik antwoord gaf, vertelden ze ons dat we geen goede manieren en goede zeden hadden. Onze misdaad is dat we geconfronteerd met onderdrukking niet zwijgen.
Als ik toch niet wordt vrij gelaten en niet eens bij mijn vrienden zoals Arash Sadeghi of Manoochehr mag blijven, laat me dan in elk geval mijn lichaamsdelen en organen doneren.
Vermeld dient te worden dat Soheil Arabi in september 2014 werd gearresteerd en tot de doodstraf werd veroordeeld in Tehran's afdeling 76 van het strafhof op beschuldiging van het beledigen van de profeet van de moslims op Facebook. Het hoogste gerechtshof bevestigde ook het vonnis in december van dat jaar. Doordat de internationale gemeenschap protesteerde tegen de veroordeling van Soheil Arabi, veranderde zijn straf daardoor in 7,5 jaar gevangenisstraf en een verbod van 2 jaar om naar het buitenland te reizen.
Een aantal mensen verzette zich de afgelopen maanden tegen medicatie en behandeling of weigerde deze te ontvangen als protest tegen de ongehoorde toestanden en verschrikkelijke ontberingen van politieke gevangenen en gewetensgevangenen.

No comments:

Post a Comment