Wednesday, April 26, 2017

Iran: Bouwvallige scholen gevaar voor leven van scholieren




      07 april 2017 
 Volgens de directeur van de dienst Modernisering van descholen in de provincie Teheran zijn er bijna 1.000 bouwvallige, onveilige scholen in de provincie, d.w.z. 25-30 procent van de totale onderwijssector.
De onderwijsfunctionaris van het regime verklaarde dat minstens drie miljard toman nodig zouden zijn om een verouderde school te renoveren, wat duidelijk maakt dat het praktisch onmogelijk is de financiële middelen vrij te maken om zo’n duizend scholen te moderniseren.
Deze scholen zijn gemiddeld 35-40 jaar oud, sommige zelfs nog ouder, en zijn nog steeds in gebruik, ondanks het feit dat ze niet aan de standaardvereisten voldoen en zich in eenkritieke, onbruikbare staat bevinden. (Officiële Khabar-TV, 4 april)
Verder heeft het hoofd van de nationale dienst Modernisering van de scholen melding gemaakt van 164.000 klaslokalen in het hele land die gerenoveerd zouden moeten worden. (Staatsnieuwsagentschap ISNA, 31 maart 2017)
Het Tasnim-nieuwsagentschap citeert het hoofd van het ‘Iraanse sponsor-verbond van Schoolbouwers’: “de bouwvallige scholen vormen een gevaar voor miljoenen scholieren.” (Officieel Tasnim-nieuwsagentschap, 24 maart2016)
Voeg daarbij ook nog het feit dat niet alle scholieren de mogelijkheid hebben om aan gewone scholen te studeren. Een vrij groot deel van de scholieren is gedwongen in ‘semi-permanente klaslokalen’, die verre van veilig zijn, te studeren.
Kanaal vijf van de staatstelevisie berichtte onlangs over een school in het dorp Yousefkal in de provincie Sardasht, waar de scholieren geconfronteerd werden met een ontplofte centrale verwarming, en dat amper een uur vóór het begin van de lessen. Het bericht meldde verder dat er veel semi-permanenteklaslokalen zijn in het land, die dus ver afstaan van de onderwijsstandaarden.
De bouwvallige scholen en de krappe onderwijsaccomodatiesvormen niet alleen een gevaar voor het leven van de scholieren, maar schaden ook hun leermogelijkheden.
In dit verband ook citeert de website van het ‘uitvoerend hoofdkwartier van het Imam-regime’ het hoofd van de ‘East-Azerbaijan School Modernization Task Force’: “een paardagen geleden bezocht ik een 1.700 m2 grote school nabijTabriz, waar 530 scholieren les kregen in banken die tot vlakbij het schoolbord stonden. Deze omstandigheden ondermijnen zowel scholieren als leraren en halen het leerniveau duidelijk naar beneden omdat er te weinig ruimte is voor een klaslokaal, waardoor alles ver onder de stadaarden blijft.”
Zo wordt ook duidelijk dat bouwvallige scholen niet beperkt blijven tot bepaalde steden of provincies, maar overal in het land voorkomen.
Als in provincies als Teheran, West- en Oost-Aserbeidjan al dergelijke omstandigheden voorkomen, dan is makkelijk te voorspellen hoe deplorabel de toestand van scholen in afgelegen, armere provincies als Sistan en Baloetsjistan moet zijn.
Ondanks dergelijke gevaarlijke omstandigheden heeft het regime er echter niets aan gedaan. Omdat van jaar tot jaar meer gelden vrijgemaakt moeten worden voor veiligheidsdiensten als de Revolutionaire Garde enordehandhavingseenheden, blijft het onderwijsbudget zo laag dat 98 procent ervan besteed wordt aan onderwijsssalarissen, zoals regimefunctionarissen ook toegeven.
De voormalige Afgevaardigd Onderwijsminister verklaarde in een interview met het Quds Force’s Tasnim-nieuwsagentschap dat 2017 een zwaar jaar voor het ministerie zou worden.
“Het Onderwijsministerie zou in 2017 33 duizend miljard aan zijn personeel moeten uitbetalen. Dit betekent dat er ook dit jaar een tekort aan financiële middelen zal ontstaan.” 
De regimefunctionaris voegde eraan toe dat het budget voor 2016 ook al niet de uitgaven van het ministerie dekte. “Als het Onderwijsministerie per maand gemiddeld 2.500 miljardtoman aan zijn personeel uitbetaalt, zal het de nieuwjaarsbonus niet kunnen betalen, wat dus op een verborgen deficit neerkomt. Indien de noodzakelijke financiële middelen niet in de staatsbegroting aan het onderwijsministerie worden toegewezen, dan betekent dit dat de schoolhoofden zullen gedwongen worden kosten op de gezinnen te verhalen, waarmee gezinnen dus openbare scholengaan onderhouden.” (Officieel Tasnim-nieuwsagentschap, 5 december 2016)
De werkelijkheid is dat de hoop dat het regime het probleem van bouwvallige scholen zou aanpakken, erg onrealistisch is, omdat het bij de geldende corruptie en plunderingen door het regime irrelevant blijft, terwijl het gevaar voor miljoenen in bouwvallige scholen studerende scholieren totaal onbelangrijk gevonden wordt.

No comments:

Post a Comment