Monday, January 16, 2017

Iran: gevangene geëxecuteerd voor einde proces




12 januari 2017
Een ter dood veroordeelde gevangene werd afgelopen week geëxecuteerd in Qazvin, terwijl zijn familie zegt dat zijn rechtszaak nog steeds in behandeling was en werd herbeoordeeld door het kantoor van de aanklager, dat zijn straf nog niet definitief was en dat zijn zaak tijdelijk was stopgezet. Op maandagmorgen 2 januari in alle vroegte werd Nasrollah Khazaei in de Qazvin gevangenis geëxecuteerd op aanklacht van het hebben en bij zich dragen van drugs.
Nadat de familie van deze geëxecuteerde gevangene zich verdiepte in de rechtszaak, bevestigden officials in Teheran dat volgens de openbare aanklager van het Iraanse regime, de gevangene niet geëxecuteerd had mogen worden.
De broer van de gevangene legde in een interview met een nieuwsagentschap uit: “Mijn broer had geen strafblad De rechtszaak werd naar Teheran doorgestuurd ingevolge van artikel 20 om opnieuw te worden beoordeeld, maar tot nu toe hebben we daarop geen antwoord gekregen  Ze zeiden dat de zaak 2 jaar zou gaan duren. Sindsdien werd de zaak aangehouden en de straf opgeschort tot nader order..”
Hij vervolgde: “Ik belde met de aanklager en vroeg om een antwoord. Er werd meegedeeld dat de zaak nog steeds in behandeling was en dat ik na een maand weer moest bellen. Ik zei dat mijn broer al was geëxecuteerd en dat het nu de zevende dag van de rouwceremonie was. Ze zeiden: waarom is hij dan geëxecuteerd? Zijn zaak loopt nog steeds en er is geen opdracht gegeven aan Qazvin. Hij had niet mogen worden geëxecuteerd. Daarna werd ik doorverbonden met verschillende officials, die allemaal bevestigden dat hij niet had mogen worden geëxecuteerd Ze zeiden dat de straf was opgeschort en dat de aanklager van Qazvin’s dit niet zonder toestemming van hen had mogen doen.”.
Nasrollah Khazaei’s broer benadrukte: “Op zondag 1 januari, toen we bij mijn broer op bezoek waren hebben ze noch hem, noch ons verteld dat ze van plan waren hem op te hangen. Maandagmorgen om ongeveer 06:00 belde mijn broer om te zeggen dat hij zou worden geëxecuteerd. Ik schreeuwde dat dat niet kon, omdat de zaak nog in behandeling was. Mijn broer zei: wat ik ook zeg, ze luisteren toch niet. Daarna werd hij weggevoerd en verbraken ze de verbinding.”

No comments:

Post a Comment