Tuesday, August 2, 2016

Etnische Iraanse Azeri politieke gevangene begint hongerstaking

 30 juli 2016

De etnische Iraanse Azeri en politieke gevangene Ebrahim Nouri ging deze week in hongerstaking in de Ahar-Gevangenis, in het noordwesten van Iran, aldus lokale berichten.
Hij schreef een brief met daarin de aankondiging dat hij zijn hongerstaking zou beginnen op donderdag 28 juli.
Hij schreef: "Tot nu toe heb ik de legale weg bewandeld in mijn strijd sinds mijn arrestatie. Helaas, door het uitblijven van juridisch-wettelijke gevolgen moet ik nu overgaan tot een politieke strijd, naast mijn juridisch-wettelijk optreden. Daarom zal ik, om onze legitieme rechten te bereiken en daarbij het juiste resultaat te bereiken, in hongerstaking gaan en ik zal mijn protest niet afbreken, ook al zou ik erdoor sterven.”
Ebrahim Nouri werd gearresteerd en naar de gevangenis in Ahar overgebracht op 17 juli. Hij werd ervan beschuldigd deelgenomen te hebben aan een samenscholing, samenzwering tegen de nationale veiligheid, propaganda tegen het regime en aanmoediging van protesten.
Duizenden etnische Iraanse Turken (Azeris) in verschillende steden, waaronder Teheran, Tabriz, Orumiyeh, Zanjan, Ahar, Khoy en Ardebil protesteerden dinsdag en donderdag van afgelopen week tegen de laatdunkendheid tegenover Azeris in de staatsmedia.

De demonstraties werden geprovoceerd door de publicatie van negatieve uitspraken in de staatmedia over de grootste etnische minderheid van Iran. De editie van de staatskrant Tarhe-No (nr 868) van 20 juli had een beledigend artikel over etnische Iraanse Azeris gepubliceerd.

No comments:

Post a Comment