Monday, October 17, 2016

Hoeveel kinderen moeten nog de prijs betalen voor de nalatigheid van het Iraanse regime?



29 september 2016 
Mehdi Fathi, een wiskundeleraar in Sanandaj (noordwest Iran) heeft (in een brief die werd gepubliceerd op sociale media) uitgelegd in wat voor tragische conditie de scholen in het land zich bevinden. Nu volgen stukjes vanuit deze brief:

“Minder dan 5 maanden nadat de oude en vervallen muren van een school (in de provincie Sistan en Baluchistan) instortten op het hoofd van de toegewijde leraar Hamid Reza Gangouzehi, vernamen we dat opnieuw in Sistan and Baluchistan de vervallen muren en deuren van een school zijn ingestort bovenop een 5 jaar oud schoolmeisje Fariba Chardivari. Ze ging met veel enthousiasme, samen met leeftijdsgenootjes, naar school om haar boeken te halen. Ze speelden dat ze konden vliegen door aan de open en dicht zwaaiende schooldeur te gaan hangen …”

“Zelfs de schoolmuren in Sistan en Baluchistan en in de meeste andere verarmde gebieden in Iran, zijn het onrecht op het terrein van educatie helemaal zat en kunnen niet langer het gewicht dragen van de deuren en de ramen, laat staan het gewicht van een paar schoolkinderen die aan een deur hangen om een spel te spelen.”  
“De zware ijzeren deur, die op zich al te zwaar was voor de totaal vervallen schoolmuur om te dragen, stortte in, samen met de kolom ernaast, bovenop de hoofdjes van de kinderen, die aan het dromen en aan het spelen 

waren. Dit kost één meisje het leven en 3 moeten naar het ziekenhuis. Dit maakt duidelijk dat deze scholen aan het eind van hun “leven” zijn en dat ze moeten worden gesloopt. We moeten een oplossing vinden voor deze gebieden die van alle middelen verstoken zijn.”

“Woorden schieten tekort en we weten niet hoe en op welke wijze we de autoriteiten duidelijk kunnen maken hoe urgent en verschrikkelijk desastreus de situatie rond de scholen is en wanneer ze uiteindelijk zullen ingrijpen. Welke rampen zijn er nog nodig voordat de elite tot zichzelf komt en gaat zorgen voor de schoolkinderen in zulke barre omstandigheden?”

“Zelfs de schoolmuren schreeuwen het uit en benemen op brute wijze het leven van leraren en schoolkinderen om een omslag te forceren in de maatschappij en de op eigen voordeel uit zijnde autoriteiten, die hun eigen belangen boven de belangen van het volk stellen. Maar duizenden voorvallen zoals deze zullen hun slapende geweten niet wekken...”

“Hoe kunnen we verwachten dat, na deze ongelukken, studenten blij kunnen zijn terwijl ze de helft van hun dagen moeten doorbrengen in angst en vrees? En hoe kunnen we verwachten dat leraren, die toch als uitgangspunt geen zorgen zouden moeten hebben, goed les kunnen geven terwijl de muren op instorten staan? Hoe moeten ze zich concentreren als het plafond van een lokaal ieder moment naar beneden kan komen?”

“Meneer de President, dhr. Fanny, en fervente vertegenwoordigers van het parlement: het is hier niet Gaza, noch Iraq, noch Syrië… Er is geen oorlog, er zijn geen explosies en geen zelfmoordterroristen die de dood van schoolkinderen en leraren veroorzaken. Hier in Sistan en Baluchistan hebben de schoolmuren de taak van ISIS overgenomen, namelijk het één voor één nemen van de levens van schoolkinderen en leraren. En wij maar bezig zijn met geavanceerd militair materieel om dit volk en dit land te verdedigen....”
Mehdi Fathi – wiskundeleraar in district 1 in Sanandaj

No comments:

Post a Comment